Wright felsőfokú iskoláit 1885-ben kezdte meg a Wisconsin–Madison Egyetem műszaki szakán, ahol a diákegyesület tagja is volt. Két évig esti tanfolyamra járt, emellett Allen Conovernél, egy helyi építész és kultúrmérnök professzornál inaskodott. Az egyetemet 1887-ben diploma nélkül otthagyta (bár Wright 1955-ben képzőművészeti díszdoktori címet kapott az egyetemtől). Különc figura volt, aki megvetően tekintett korának építészeire, és elutasította az AIA-hoz (American Insitute of Architects) való csatlakozást is – ennek ellenére az intézmény 1949-ben arany medállal tüntette ki. Az épületek mellett két szenvedélynek hódolt: a nőknek és az autóknak. Három felesége és a legendák szerint több mint ötven autója volt – állítólag a Guggenheim Múzeum felhajtóra emlékeztető spirálszerű folyosóját is ez a szenvedélye ihlette. 1887-ben, miután Wright számára teljesen világossá vált, hogy az építészpályára született, otthagyta az egyetemet, és Chicagóba a felhőkarcolók atyjaként is emlegetett híres építész, Louis Sullivan mellett dolgozott tovább.
A többség turistaként képes átmenni egy-egy látványosságért a világ túlfelére, noha minden egyes építkezés lehetőség arra, hogy valami egyedi készüljön – ezt próbálom elmagyarázni a blogomban. És azt persze azt is, hogy az épületek miképp alakítják a környezetet – legyen szó középületről vagy családi házról. Gyakran használod saját magad alkotta "szelíd építészet" kifejezést. Ez mit jelent pontosan? ŐJ: Alapvetően akkor szelíd egy épület, ha fenntartható és ha nem terheli túl a környezetet. Nem mindegy a technológia sem: olyan anyagok kellenek, amelyeknek van utánpótlása, amelyeket könnyű szállítani és kevés géppel beépíthetőek. Érdemes megújuló erdőgazdálkodásból származó alapanyaggal dolgozni, mert kevesebb alapozást igényel és egyszerűbb is, mint a kőműves szerkezetek, ráadásul egy ilyen épületet télen-nyáron fel lehet húzni. A szelídség része az is, ahogy az épület reflektál a környezetére, nem lóg ki onnan, szinte láthatatlan. Csak a kreativitáson múlik, hogy ne kelljen kompromisszumokat kötni, mégis kompakt otthonod legyen.
Korszakai [ szerkesztés] A hazai gótikus építészet három elkülöníthető korszaka [1]: 13. század második fele - 14. század eleje – korai szakasz Nagy Lajos és Zsigmond uralkodása – virágkor Mátyás király és II. Ulászló uralkodása – késői virágzás Építmények [ szerkesztés] Buda lett a királyi székhely, elkezdték építeni a Nagyboldogasszony (Mátyás) templomot, és a Szent Miklós-templomot. Jelentős gótikus emlékek voltak a korai időkből még a soproni Bencés (Kecske) templom, a felvidéki várak, és sok falusi templom is. Nagy Lajos építette meg a budai várkápolnát, és magasabb színvonalra fejlesztette Visegrádot. Ő építette meg Diósgyőr várát is, ami szabályos négyszög alaprajzú királyi rezidencia, nagy termekkel, kétszintes kápolnával. Ez idő tájt a koldulórendek is nagy támogatásokat kaptak, ekkor épültek városaink megmaradt középkori kőházai, kapualjukkal, ülőfülkéikkel. A magyar gótika Zsigmond alatt virágzott, az ő uralkodása idején épült a budai Friss-palota, a bazilikális rendszerű templomokat csarnoktemplommá építette át.
A XX. századi építészet egyik legmeghatározóbb alakja vitathatatlanul Frank Lloyd Wright volt, aki 1867. június 8-án látta meg a napvilágot egy Minnesota állambeli kisvárosban. Az organikus építészet atyja ma lenne 150 éves, ezért előtte szeretnénk tisztelegni ezzel a poszttal, melyben legjelentősebb munkáit gyűjtöttük egy csokorba. Kép forrása: A kis Frank gyermekkorában sokat játszott a Friedrich Wilhelm August Fröbel német óvodapedagógusról elnevezett építőkockákkal, mely meghatározta jövőjét. S bár az egyetemet 1887-ben diploma nélkül otthagyta 1893-ban már saját tervezőirodát nyitott, a wisconsini egyetemtől pedig 1955-ben képzőművészeti díszdoktori címet kapott. Kezdetben úgynevezett Prairie House-okat tervezett, melyek tökéletesen beilleszkedtek a chicagói tájba, tehát már az organikus építészet előfutárai voltak, különösen, hogy Wright már itt nagy hangsúlyt helyezett a lakások belső tereinek kialakítására, és terveinek középpontjába mindig az embert állította. Ezek után Taliesin nevű stúdiólakását tervezte meg, mely 1911-ben épült fel.
MA Hallgasson bennünket minden hétfőn 15:00 órától a Trend FM 94. 2-ön vagy az internetes adásban. Következő vendégünk Szabó-Kalmár Éva főépítész asszony ( Városrendezési és Főépítészi Iroda vezetője) a Hegyvidéki Önkormányzat részéről: Déli Pályaudvar, TF és más érdekes témák lesznek terítéken. Emellett keressen ránk a Facebookon és az Instgramon is Archichat Trend néven.
De bizonyos dolgokat át kell ehhez értékelni, és számít az önismeret is; tudatosítani kell magunkban, hogy nem körülöttünk forog a világ, hanem mi vagyunk a világ alkotóelemei. Ennek jegyében én például mindig megpróbálom az őrült nagy terekről és a tárolókról lebeszélni a megrendelőket. Ha lassan is, de haladok, átmegy az üzenet. Őrfi József Fotó: Legát Anna Franciska Hogyan valósítottad ezt meg a saját házadban? ŐJ: Édesanyám szintén építész, és 2000-ben az ő elképzelései alapján épült itt, Piliscsabán egy ház, két garzonlakással. De miután családom lett, nagyobb térre volt szükségünk. Azonban lejtős volt a terep, tele fenyővel, amiket nem akartam kivágni. Pénzem sem volt. Ám épp így jöttem rá a megoldásra. Már minden tervezési utat végigjártam, amikor jött az az egyszerű ötlet, hogy ezt az önmagában aránytalan kis épületet egyszerűen meg kell hosszabbítani. Innentől fogva mindent a szelíd hozzáállással csináltam. Épp akkora pincém van, hogy az megtámassza a házat; a fenyők gyökereit nem vágja el az alapozás, mert ahol fák voltak, azokat a részeket kihagytam az alapterületből; a nagy tető alatt kicsire vettem a fűtött részt, hogy ne kerüljön vagyonokba a fűtés.
iheartkitties.com, 2024